Sider

fredag den 28. marts 2014

Prinsens Øer

Inden jeg starter indlæggets egentlig emne: Prinsens Øer, vil jeg lige komme med en lille update har fra Tyrkiet. Jeg har nu været her i lidt over et døgn, og jeg nyder det :-) Jeg er rigtig glad og lettet over, at det første døgn er gået godt, da jeg var lidt i tvivl om, hvordan jeg ville reagere denne gang, nu hvor jeg ikke har en returbillet med mig. Så et godt første døgn er en super start :-) Især fordi jeg var alene hjemme hele dagen i går, og det er primært, når jeg er alene, jeg bliver i dårligt humør. Men i går blev dagen brugt på at opdatere mine blogge og tiden fløj bare afsted. Inden jeg fik set mig om, var Hasan hjemme igen og vi var på vej i poolen :-)

Men nu skal det handle om Prinsens Øer. I juni sidste år, efter vi havde fået vores lejlighed, men inden jeg flyttede herned fast, var jeg en uge på ferie hernede. Der var vi bl.a. på udflugt til en ø, der hedder Büyükada (betyder "Store ø" på tyrkisk). Büyükada er en del af "Prinsens øer", der består af 9 små øer beliggende ud for Istanbuls kyst. Büyükada er den største af øerne, deraf navnet ;-) med et areal på 5,46 km2. Vi er så heldige, at disse øer ligger tæt på vores lejlighed, og vi kan sejle direkte til Büyükada fra Kartal, hvor vi bor.

Det specielle ved disse øer er, at der ikke må køre biler, i stedet kan man leje hestevogne og cykler. Det giver en hel speciel atmosfære, og når man er vant til Istanbuls megen trafik, er det skønt med disse små perler af øer, hvor man bedre kan slappe lidt af. Desuden er øen så lille, at man uden besvær kan cykle hele vejen rundt.

Desværre for vores første tur derover, valgte vi at spare på budgettet, da vi lejede cykler. Det gør vi ikke igen en anden gang, for sikke nogle dårlige cykler vi fik! Hestevognene nægter jeg at poste penge i, pga. det sørgelige liv hestene lever. De bliver behandlet ok, men der findes én stald på hele øen med plads til nok tusinde heste. Her lever de deres liv, når de altså ikke lige er spændt for en vogn i den varme sol og må traske rundt i timer. Jeg kan godt leve med, at det er sådan de gør det hernede, så længe jeg bare ikke selv skal "være en del af det" ved at betale for en hestevogn. Desuden er det også meget sundere og sjovere at cykle :-)

Men det var egentlig lidt billeder, jeg ville vise jer. Der er ikke så mange, men jeg er sikker på, vi snart skal derover igen. Så skal jeg nok tage mange flere billeder :-) Det var SÅ lækkert, at man kunne rejse i så kort tid og så pludselig befinde sig et sted, hvor man fik en følelse af at være på ferie ved kysten sydpå.



Her kan man se Istanbul i baggrunden :-)

Staldene hvor alle øens heste bor :-/

En enkelte af de famøse hestevogne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar