Sider

mandag den 21. april 2014

Bazaar district #1

Jeg startede sidste uge med en lang gåtur sammen med en veninde om mandagen. Vi fulgte en anbefalet gåtur fra min Lonely Planet Istanbul guide.

Vi startede ved Süleymaniye Moskeen, hvor der var en flot have med lidt tulipaner.



Süleymanyie moskeen er kæmpe stor og den blev bygget mellem 1550 og 1557. Jeg syntes faktisk denne moske var en bedre oplevelse end den blå moske (som jeg mangler at fortælle jer om, det kommer :-) ) fordi den ikke var nær så turistet.





Der var mange flotte detaljer.

Udenfor var der en lang række med vandhaner, da muslimer vasker al synlig hud (ansigt, hænder og fødder), inden de går ind for at bede.

Flot udsigt fra moskeen:


Inden vi fortsatte videre fandt vi denne fine "cay bachesi", hvilket betyder "the have". Her drikker tyrkerne the og ryger vandpibe. Vi var ikke dernede, men jeg kunne godt finde på det en dag.

Næste stop på vores gåtur var den gamle Molla Gürani Moske, der er fra det 12. århundrede. Den så ikke så velholdt ud, hvilket egentlig er ærgerligt, når den nu er så gammel. Den startede i sin tid som kirke.

Derefter kom vi forbi Vefa Bozacisi butikken, der er berømt for drikken "Boza". Boza er vand, sukker og fermenteret byg. Vi var ikke derinde, så jeg kan desværre ikke fortælle, hvordan det smager :-) Butikken er fra 1875.

På vej til næste moske troede vi, at vi var faret vild, da vi gik ind i en tilsyneladende lukket vej. Men så dukkede denne lille vej pludselig op :-)

Og så stod vi ellers foran den flotte Sehzade Mehmet Moske. Denne var dog lukket af, så vi kunne ikke komme ind i den.


I haven var bl.a. dette fine "udhulede" træ :-)

Næste stop var Valens Akvædukt. Imponerende bygningsværk, der har været brugt som vandforsynningssystem.

Et af de sidste stop på gåturen var en park tæt ved brandstationen med denne kæmpe statue. Jeg fandt aldrig helt ud af, hvad den symboliserede.

Så kom vi til området, der kaldes "Kadin Pazari", hvilket betyder "Kvindernes bazar". Hvorfor ved jeg dog ikke, for jeg syntes det var et noget "blodigt" område, selv om det ser fint og grønt ud på billedet. Så snart man gik lidt længere ned ad gaden lå den ene slagter efter den anden, og de havde alle halve døde dyr hængende fremme.

Så sluttede selve gåturen i min Lonely Planet bog, mens vi fortsatte turen på egen hånd :-) Vi gik over broen mod Galata. Her havde vi en flot udsigt over byens europæiske side.


Moskeen i dette billede er Süleymaniye, hvor vi startede vores gåtur.

Det var alt for denne dag :-) Jeg håber, I har haft en god påske.

2 kommentarer:

  1. Vi synes rigtig godt om de indlæg om dine ture rundt i Istanbul. De er meget inspirerende og giver os stor lyst til at besøge Istanbul.
    Hvordan går det med at få dagene til at gå der?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Det er dejligt, I kan bruge det for nogen gange bliver jeg lidt i tvivl, om der er for mange billeder :-) Sig endelig til, hvis I kommer til Istanbul, mens jeg stadig er hernede!
      Det går RIGTIG godt med at få tiden til at gå. Faktisk har jeg næsten ikke tid til alt det jeg gerne vil nå :-) Og nu begynder maj snart, hvor jeg får besøg fra Danmark og selv skal til både Adana og Antalya, så tiden kommer til at flyve afsted.
      Mvh. Julie

      Slet