Sider

lørdag den 12. oktober 2013

Tilbage på skolebænken

Allerede i sidste uge ville jeg have fortalt om min første uge i skole, men hen ad fredagen begyndte jeg at blive syg, og det er først nu en uge efter, at jeg begynder at kunne finde overskud igen. Derudover måtte jeg tage 2 sygedage i denne uge, hvilket var rigtig ærgerligt, da vi lærer tingene meget hurtigt for tiden. Så 2 dage væk er lige 8 timers undervisning mistet. Derudover må vi kun have 3 fraværsdage i alt, hvis vi skal godkendes til at fortsætte på næste niveau, så jeg må kun have en sygedag mere nu.

Men til trods for en skidt start, så går det godt :) Vi er et blandet hold på 12 personer fra lande som Tyskland, Østrig, England, Rusland, Ukraine, Belgien, USA, Japan, Kina og Syrien. Det er virkelig spændende at møde mennesker fra så mange forskellige lande.

Første dag blev der lagt hårdt ud. Vi skulle præsentere os selv med navn, alder, land og status (gift/ugift), alt sammen på tyrkisk og helst også uden engelsk hjælp. Der var jeg godt nok glad for, at jeg allerede har taget et par tyrkisk kurser i Danmark tidligere.

Jeg synes, vi har lært rigtig meget spændende allerede, men pyh, hvor er der også bare mange ord og grammatikregler at huske. Grammatikken er dejlig systematisk, men der er MANGE regler, så det er svært at huske.

Vi er nu halvvejs gennem 1. kursus, og jeg kan slet ikke have mere information i min hjerne. Jeg forstår alle reglerne, når vi sidder med opgaverne og ordbøgerne. Der laver jeg sjældent fejl. Men så snart vi har opgaver, hvor vi ikke må få hjælp, er jeg helt fortabt. Jeg er ikke særlig god til at huske, hvilke verber der betyder hvad, og det skal jeg altså blive bedre til!!

Heldigt for mig holder skolen lukket i hele næsten uge pga. bayram, tyrkiske helligdage. Det giver god tid til at få øvet sig :-)

5 kommentarer:

  1. Hej Julie
    Super at du er kommet igang. Jeg tror kurserne på Tömer er ret effektive, jeg kender en fulgte et begynder kursus i bare to måneder og nu taler hun fint.
    Håber vi ses snart!
    //Emilie

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de også, men jeg er lidt nervøs for, om jeg overhovedet kan rumme al den nye information på så kort tid. Har nemlig betalt for 4 måneders kursus. Men man må heldigvis gerne tage en måneds pause, hvis man har brug for det, så det kan være, jeg gør det ;-)

      Slet
  2. Hej Julie
    Tak for en super blog, den er virkelig nyttig for mig. Da jeg selv er kærester med en tyrker og har tusind tanker om at flytte ned til ham i fremtiden.
    Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om hvad det er for en skole du er startet på og lidt om hvordan undervisningen foregår.
    Er det din tyrkisk undervisning der gør at du har fået studievisum, og hvor lang tid har du fået det?
    Kan dog ikke flytte herned pt. Da jeg ikke kan lige kan få solgt mit hus i Danmark, og jeg derfor bliver nød til at beholde mit faste job for at betale husleje :(
    Men jeg håber da på huset bliver solgt en gang i fremtiden, så jeg kan flytte herned.
    Mvh Signe B
    www.memutlumutlu.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe,
      Tak for din kommentar :-)
      Efter jeg postede indlægget, kom jeg til at tænke på, at jeg nok burde have skrevet lidt mere om, hvad det er for en skole, jeg går på. Jeg må lave et indlæg mere snart.
      Det lyder spændende med fremtidig mulig flytning til Tyrkiet :-)
      Mvh. Julie

      Slet
  3. Super det vil jeg glæde mig til :)

    SvarSlet