Sider

onsdag den 16. oktober 2013

Tyrkisk undervisning

I mit sidste indlæg om at være tilbage på skolebænken, kom jeg efterfølgende til at tænke på, at jeg vist havde glemt, at der er læsere på bloggen, der ikke kender mig privat, og derfor slet ikke ved noget om, hvad det er for en skole, jeg går på. Det vil jeg derfor fortælle lidt om nu :-)

Jeg er startet på TÖMER, der er en sprogskole under Ankara Universitet. De tilbyder mange forskellige sprogkurser i flere store byer, bl.a. tyrkisk som jeg nu er startet på. Der er i alt 12 levels, hvor hver level tager enten 1 eller 2 måneder alt efter, hvilket program man vælger. Jeg har valgt det intensive program, hvor man har 4 timers undervisning alle hverdage og derfor er færdig efter 1 måned.

I Istanbul har TÖMER 2 forskellige afdelinger. Jeg går på skolen i Kadiköy, der ligger knap en times transport fra mit hjem. Den anden skole i Istanbul er dog noget større, så det kan godt være, jeg er nødt til at tage nogle af kurserne der, hvis vi ikke er nok tilmeldte i Kadiköy.

Jeg er startet på level 1, selv om jeg allerede har taget 2 kurser i Danmark (Tyrkisk begynder og Tyrkisk 1). Dette er jeg rigtig glad for, da jeg synes, de lagde hårdt ud allerede i den første uge. Derfor var det rart, at sproget ikke var helt ukendt.

TÖMER er en professionel skole, der har sit eget undervisningsmateriale. Noget af dette materiale anvendte vi også i tyrkisk undervisningen i Danmark. Bøgerne er opdelt i 3: En lektionsbog, en arbejdsbog og en opgavebog. Jeg er ikke rigtig klar over, hvad forskellen på de 3 bøger er, da der er opgaver i dem alle 3, dog indeholder lektionsbogen grammatiske regler + den er i farver, så den skiller sig da lidt ud :-)  Der medfølger også en CD, da nogle af opgaverne kræver, at man skal lytte.

Jeg har valgt at lære tyrkisk, da Hasans forældre ikke kan engelsk. Det gælder iøvrigt også det meste af hans familie. Derudover er det en perfekt mulighed for mig, når jeg alligevel bor i landet og har tiden til det. Det er også derfor, jeg har valgt ikke at have et fuldtidsarbejde, mens jeg bor her. På denne måde er sproget i fokus, så jeg har bedre tid til at koncentrere mig om det og lære det ordentligt.

Jeg ved endnu ikke, hvor mange af de 12 levels, jeg skal tage, men ind til videre har jeg betalt for 4 levels :-)

6 kommentarer:

  1. Tak for uddybningen omkring skolen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :-) Jeg har også et indlæg på vej ang. studievisum :-)

      Slet
  2. Ja, tak for info, for jeg var nemlig også interesseret i at vide mere:) Jeg bor i Alanya, så der er nok ikke et Tömerkursus i nærheden, men jeg er gået i gang med at lære via Busuu.com. Det er nu også ret brugbart, men sikkert på et for lavt niveau, hvis man er vant til 4 timers undervisning hver dag;) Pøj pøj med det.. Det lyder som et godt kursus.

    http://carrymystyle.com/Sophisticated-cat-lady

    SvarSlet
    Svar
    1. I følge min CD har TÖMER har en afdeling på adressen Bostanci Pinari Cad. Haci Karanfil Sokak No: 4 i Alanya. Tel: (242) 513 44 35, email: alanya@tomer.ankara.edu.tr
      Prøv at kontakt dem :-)

      Slet
    2. Okay, tak for info:) Jeg googlede mig frem til, at kommunen i Alanya også tilbyder gratis sprogkursus, så det er jo luksus!

      Slet
    3. Det lyder da som et godt tilbud med gratis undervisning :-) TÖMER er jo ikke helt billigt, så det var da værd at undersøge :-)

      Slet