Sider

onsdag den 13. november 2013

Status på udvisning

Nu er det en uge siden, jeg måtte skrive den kedelig nyhed, at jeg var blevet udvist fra Tyrkiet.

Det er været en mærkelig uge. Allerede i onsdags, med det samme jeg kom ud fra konsulatet, ringede jeg til konsulatet for at få en ny tid til visumansøgning (spørg mig ikke, hvorfor jeg ikke kunne få det, da jeg var derinde?? Jeg stod 5 meter fra deres dør, da jeg ringede og fik en tid). Den nye tid var så i dag.

Jeg havde i mellemtiden samlet alle mulige informationer fra skole, bank osv. for at bevise, at jeg er studerende på TÖMER i Istanbul og har betalt for flere kurser, at jeg har penge på kontoen og lign. Derudover havde jeg formuleret et langt brev på engelsk, hvor jeg forklarede hele forløbet, og hvor jeg skrev, at det på ingen måde havde været min hensigt at overtræde nogle regler. Jeg var i god tro, da jeg forsøgte at rejse ud af landet, og jeg ville bare gerne ind i landet igen, betale min bøde og i gang med mine tyrkisk studier igen. Hasan oversatte efterfølgende brevet, så der både kom en engelsk og en tyrkisk udgave med i ansøgningen.

Jeg var noget nervøs, da jeg tog på konsulatet i dag. Jeg har ikke haft de bedste oplevelser derinde tidligere, og jeg synes ikke, de ansatte derinde har vist meget medfølelse, så jeg frygtede virkelig det værste.

Men så var de bare så rare derinde i dag! :-) Sikke en lettelse.

Jeg fik lov at aflevere min ansøgning inkl. alle mine mange bilag (mange flere end man burde), og jeg fik pænt forklaret, hvad der nu skulle ske. Min ansøgning skal sendes til Tyrkiet, da de ikke kan tage stilling til sagen på konsulatet. Derefter modtager jeg et brev på den danske adresse, jeg har opgivet, hvor jeg pt bor. Dette brev skulle jo så meget gerne indeholde en accept af ansøgningen, og når denne accept kommer, skal jeg på konsulatet igen for at aflevere mit pas, så de kan lave visumet til mig. Så snart visumet er i passet, kan jeg indrejse i Tyrkiet, og når jeg ankommer, skal jeg betale bøden på de 200 TL. Derefter burde jeg have fri adgang til Tyrkiet igen, men jeg skal selvfølgelig have styr på min opholdstilladelse, inden jeg forsøger at udrejse igen.

Ud over dette, så sagde de også, at de ville vedhæfte deres egen kommentar til min ansøgning ang. sagen, så jeg håber, de måske vil presse lidt på, så myndighederne i Tyrkiet bare giver mig det visum uden bøvl.

Jeg HÅBER, at alt kommer til at følge det ovenstående. Jeg er stadig en lille smule bange for at stole på, at det nu "bare" er det, men jeg håber håber håber. Nu er første skridt på vej mod Tyrkiet i hvert fald veloverstået.

Der kommer nok til at gå nogle uger, før jeg får svar. Jeg forventer alt mellem 3-6 ugers ventetid. Så nu er det bare at krydse fingre og vente.

I øvrigt TAK til alle de søde mennesker, der har kontaktet mig i forbindelse med dette. Det er dejligt at føle, at man bliver bakket op af så mange mennesker :-)

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tak Signe :-) Jeg håber, jeg snart er tilbage igen :-)

      Slet
  2. Sikke noget! Jeg har også lige læst dit forrige opslag... Kan godt forstå, at du har været i chok, Jeg håber det løser sig hurtigst muligt!. Krydser fingre.

    http://www.carrymystyle.com/Punk-Style-and-a-band-called-Landmarq

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Lige nu ser det positivt ud, men jeg skal stadig inden for landegrænsen, før jeg tør tro på det.

      Slet
  3. Fingre krydses! Det er virkelig en skidt situation og ikke lige det man havde regnet med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej bestemt ikke. Håber det lykkes med det nye visum :-)

      Slet