Sider

lørdag den 9. marts 2013

Tyrkisk Bryllup #2 - Fordomme

Inspireret af et indlæg fra en anden blog, skrevet af en dansk pige bosiddende i Tyrkiet, kom jeg til at tænke på nogle tanker, jeg havde glemt at dele med jer.

Som jeg fortalte i februar, var jeg med til tyrkisk bryllup, da Hasans bror skulle giftes. Da jeg fik invitationen til brylluppet, gik mange tanker igennem mit hoved. Hvordan foregår sådan et bryllup? Hvad bliver min "rolle" under festen? Skal jeg danse? Hvad kan jeg tillade mig at have på? Osv., osv.

Det er det sidste spørgsmål, dette indlæg skal handle om. Svaret er nemlig såre simpelt. Præcist det samme, som jeg ville tage på til et dansk bryllup, dvs. alt andet end hvidt tøj!

Inden brylluppet blev stakkels Hasan udspurgt om de mest mærkelige spørgsmål, men jeg anede jo på dette tidspunkt ikke, at tyrkerne klæder sig præcist som danskerne, når de skal til bryllup. Af "dumme" spørgsmål kan nævnes:
"Må jeg have rødt på?" - Jeg var i tvivl, om rødt måske kunne have en eller anden symbolsk betydning, der bare var no go til et bryllup.
"Må jeg have bare skuldre/ben?" - Jeg vidste jo godt, at Hasans nærmeste familie ikke er stærkt religiøse, men jeg vidste ikke, om der måske var nogle onkler/tanter, jeg endnu ikke havde mødt, der ville blive dybt fornærmede, hvis jeg mødte op i en kjole med stropper.
"Må man have høje hæle på?" - Eller kan det måske symbolisere noget forkert?

Bagefter kan jeg godt se, at mine spørgsmål var på grænsen til tåbelige, og jeg forstår, hvorfor Hasan vendte lidt øjne af mig :-) Når man går på gaden i Tyrkiet, ser man jo masser af kvinder i smart og moderne tøj med høje hæle, bare ben og løst hår, så hvorfor skulle det dog være anderledes til et bryllup?

Beklædningen til brylluppet gik lige fra lårkorte kjoler og sylespidse høje stiletter til strikketrøjer og et tørklæde om håret. Jeg erindre faktisk slet ikke at se nogen med hijab (religiøse tørklæder, hvor man slet ikke kan se håret)??

Jeg selv endte i en beklædning sådan cirka lige i midten -mellemlang kjole med lave stiletter :-) Og jeg er ret sikker på, at jeg blev bemærket for mit lyse hår og blå øjne, ikke for min beklædning ;-)

Så jeg håber, dette indlæg har manet en fordom eller to til jorden ang. accepteret beklædning i Tyrkiet, og skulle I være så heldige en dag at blive inviteret til tyrkisk bryllup, ved I nu, hvordan I skal klæde jer :-)

4 kommentarer:

  1. Fint indlæg, og er glad for du er enig med mig, så er jeg da ikke helt galt på den :)

    www.helleialanya.bloggersdelight.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det synes jeg bestemt ikke du er :-)

      Slet
  2. Jeg elsker din blog! :) Hilsen en dansktyrkisk pige (født og opvokset i DK), der flytter ned til kæresten i Izmir om nogle måneder.
    Selvom jeg er helt inde i kulturen og kommer fra den nordvestlige del af Tyrkiet,(som jo ikke r så konservativt) så ved jeg slet ikke, hvordan det er at bo der, så det er rart med en dansk pige, der skriver lidt om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder spændende med Izmir. Skøn by! Der gad jeg godt at bo, så jeg kunne tage til Cesme hver weekend ;-)

      Slet